Selecteer een pagina

Waarom vinden we het leuker om een auto te winnen dan een som geld? Waarom geven we ongemerkt duizenden euro’s per jaar uit aan koffie, terwijl we tegelijkertijd denken dat we geen geld hebben om te sparen? En hoe komt het dat we avonden spenderen aan het uitzoeken van het gunstigste telefoonabonnement, maar de voorwaarden van onze hypotheek niet lezen? Het is onze Monkey Money Mind! Chris Zadeh en Angelique Schouten ontmaskeren hem voor ons in hun gelijknamige boek, zodat niet onze emoties, maar wijzelf weer de baas worden over ons geld.

Emoties en irrationeel gedrag
Chris Zadeh en Angelique Schouten zijn beide kind van gescheiden ouders en groeiden op bij hun moeders, die het financieel zwaar hadden. Daardoor werden zij al jong geconfronteerd met de moeilijkheden die geld met zich mee kan brengen en gingen ze op zoek naar manieren om voor zichzelf een betere toekomst te creëren. Beide kwamen ze te werken in de financiële sector en verwonderden ze zich erover dat mensen zich zo laten leiden door emoties bij het nemen van financiële beslissingen. Omdat ze andere mensen bewust wilden maken van de gevolgen van irrationeel gedrag en emoties bij het nemen van financiële beslissingen besloten ze samen een boek te schrijven. In juni 2019 zag Monkey Money Mind het levenslicht. Leuk detail: Zadeh en Schouten zijn de eerste Nederlandse auteurs die een boek bij het Amerikaanse ForbesBooks gepubliceerd hebben.

Drukke apen in ons brein
Wat is de Monkey Money Mind? Het concept is afgeleid van de metafoor van de Monkey Mind die Boeddha 2500 jaar geleden al gebruikte om de werking van de menselijke geest uit te leggen. Boeddha omschreef de menselijke geest als een plek waar een troep drukke apen voortdurend rondspringt, lawaai maakt, schreeuwt en van tak naar tak slingert. Het probleem is dat we ons voortdurend laten afleiden door de stemmen van de apen, die ons angst, woede, spijt of schuldgevoel aanpraten. Ook zijn de apen gericht op het hier en nu: de volgende tak, de volgende banaan, onmiddellijke bevrediging van behoeften. Door steeds aandacht aan de apen te geven en ons mee te laten slepen in hun hectiek, winnen onze emoties het van onze ratio, nemen we minder verstandige beslissingen en worden we uit evenwicht gebracht. De Monkey Money Mind kan je zien als het deel van de apen dat zich bemoeit met onze financiële beslissingen.

Onze Monkey Money Mind houdt er soms onnavolgbare logica op na. Zo zit er in ons hoofd een aap die de functie van mentale boekhouder op zich genomen heeft. Ja, ook jij hebt zo’n mentale boekhouder. Hij zorgt ervoor dat we een geldprijs minder waarderen dan het winnen van een luxeproduct, zoals een auto, reis of dure tas, ook als we dit nooit van ons eigen geld gekocht zouden hebben. Hij heeft niet door dat heel veel kleine beetjes samen een grote hoeveelheid vormen, waardoor je uitgaven ongemerkt flink op kunnen lopen. Daarnaast registreert hij uitgaven die je met pinpas, creditcard of een automatische afschrijving betaalt op een andere manier dan wanneer je cashgeld uitgeeft. Onze Monkey Money Mind zorgt er verder voor dat we klakkeloos advies van – al dan niet zelfbenoemde – financiële experts aannemen, patronen menen te zien in de financiële markten waar die er in werkelijkheid misschien niet zijn, al ons geld inzetten op één bepaalde investering terwijl we dondersgoed weten dat dit onverstandig is, liever een lening afsluiten waarover we rente betalen voor een bepaalde aankoop dan dat we onze spaarrekening aanbreken, of onze beslissingen laten beïnvloeden door anderen uit angst om af te wijken van de groep.

Niet vechten, maar erkennen
Hoe onlogisch het allemaal ook klinkt als je het zwart op wit op papier ziet staan, toch zal je veel van de fouten en onnavolgbaarheden waarover je leest herkennen van jezelf of mensen in je omgeving. Het boek houdt een spiegel voor en dat is confronterend, maar gelukkig doen de auteurs het op zo’n manier dat je toch om jezelf kan lachen. Wat meehelpt is dat ze veel persoonlijke voorbeelden gebruiken en dat elk hoofdstuk afsluit met interviews met bekende personen, waaronder ondernemers en tv-persoonlijkheden, die hun blunders en lessen op het financiële vlak met ons delen.

Maar wat kunnen we doen aan dit Apenheul in ons brein? Volgens Boeddha heeft het geen zin om tegen de apen te vechten, want hoe harder je je best doet om ze te bestrijden, hoe harder ze terugkomen. Het beste is om te erkennen dat ze er zijn en vriendschap met ze te sluiten. Ze te observeren en ze rond te laten rennen, maar er niet steeds in mee te gaan met je aandacht. Dit kan je trainen, onder meer door te mediteren. Elk hoofdstuk van het boek sluit daarom af met een financial meditation, waarin we bewust stilstaan bij onze Monkey Money Mind zonder er verder iets mee te doen. De eerste stap in het temmen van de wilde apen is namelijk het herkennen van onze irrationele gedragspatronen. De auteurs geven in dit gedeelte praktische tips om beter met geld om te gaan. Soms zijn het open deuren, zoals: laat automatisch geld naar je spaarrekening overschrijven elke maand, maak gebruik van kortingsprogramma’s en vraag om een second opinion als je advies inwint. Maar omdat onze Monkey Money Mind ons dagelijks af probeert te leiden van onze doelen, is het goed om bij dit soort dingen stil te staan en het voor onszelf te blijven herhalen. Waarschijnlijk kom je erachter dat er altijd dingen zijn die je beter kan doen. Zo heb ik na het lezen van dit boek eindelijk mijn sportschoolabonnement opgezegd, want ik ging nooit en hield mezelf er al jaren mee voor de gek.

Donaties aan The Gorilla Organization
De vergelijking met apen in ons hoofd komt trouwens niet uit de lucht vallen. We delen 96% van ons DNA met de diersoort. Helaas zal volgens onderzoek 60% van de apensoorten de komende 25 tot 30 jaar uitsterven. Ook de gorilla is met uitsterven bedreigd. Omdat de auteurs van mening zijn dat je zou moeten investeren in bedrijven of organisaties die een positief verschil maken in de wereld, doneren zij de volledige opbrengst van het boek Monkey Money Mind aan The Gorilla Organization. Door het boek te kopen doe je dus niet alleen jezelf, maar ook de apen die buiten je hoofd leven een groot plezier.  

Wil je het boek bestellen? Dat kan via Bol.com!